4.5.11

Skönhetsideal

Jag tycker ju själv att det är snyggt att vara smal, annars hade jag inte jobbat på att bli det själv.
Där emot har jag tänkt på en sak. Föräldrar skyller gärna "size 0" på tidningar, Hollywood och liknade. Självklart har det en inverkan men jag tror att det börjar långt innan barnen kan läsa tidningar och uppfatta ideal via media.
Jag kommer ihåg när jag sommarjobbade på en förskola, när jag var 14 år gammal. Det var en liten tjej på knappt tre år som påpekade att min kollega var tjock. Tjejen sa detta helt utan värdering om det, det var bara ett konstaterande. Hon sa inte att det var fel, det bara var så, hon var tjock.
Då blev de andra fröknarna irriterade och snäste åt barnet och sa att man verkligen inte får säga så till någon. Redan där gjorde de fel. Självklart får barnen en tanke om att det är något fel med att vara större om man inte får prata om det. Hade barnet sagt till någon annan fröken att hon var smal så hade ingen reagerat. Idealet är något vi får lära oss redan på dagis.
Ja, det var bara det. Jag tycker det är fel att vara ohälsosamt fet. Lika som att jag tycker det är fel att vara ohälsosamt smal. Men att en valk här och där ska betyda så mycket är egentligen rätt sjukt. Nu säger jag emot mig själv, för jag vill ju bli smal. Men innerst inne tycker jag att det är konstigt. Men ni vet, det är ju som att jag tycker det är helt fel att döda djur för att göra kläder åt människor, ändå är jag helt förälskad i mina nya läderskor, i princip bor i min skinnjacka och betalar ur min läderplånbok varje dag. Det finns två sidor av allt.

Nu ska jag äta upp min fil med kanel, linfrön, pumpafrön och valnötter samt dricka upp mitt gröna thé. Nu ska jag bli smal. Tack och adjö.


1 kommentar: