5.9.11

Broccolisoppa



Jag gjorde min egna version av denna, det med kusiv text är det jag ändrat =)

LCHF soppa
Portioner: 4 st.
Tid: 20 min.

Ingredienser
1 stor broccoli
1 gul lök
(jag tog lite purjolök istället och det var supergott)
2 dl turkisk yoghurt
2,5 dl vispgrädde
5 dl stark buljong (2 tärningar)
(jag spädde ut tärningarna med kokande vatten för att få soppan lite mindre "gräddig")
200 g philadelphiaost
150 g riven lagrad ost.
(använde mig av ett hörn prästost, inte 150g, kändes för mycket!)
3 krm muskot
2 klyftor vitlök, pressad
Sambal oelek (Efter smak)
(själv hade jag inte det hemma, men smakade bra ändåå va!)
1 paket bacon
(fröken Anna käkar inte bacon men för den som gillar det är det nog greaat)

Gör så här
(Börja med att knapersteka ditt bacon.) Dela sedan broccolin och koka den i lättsaltat vatten, tills den är mjuk.
Hacka sedan löken
(jag hackade vitlöken och fräste den och purjolöken ihop) och fräs i lite smör i grytan. Lägg sedan i grädde, yoghurt, philadelphiaost och buljong.
(Krydda med vitlök), muskot och sambal oelek efter egen smak. (Jag la i broccolin här, som jag sedan mixade med de andra ingradienserna. Orka ha broccolibitar i soppan!?) Rör sedan när din ost och låt den smälta. (Lägg sen i broccolin och smula baconbitar över!) Servera!

Den här soppan var jättegod måste jag säga. Där emot tar det emot lite att äta så mycket fett. Det är det LCHF går ut på MEN jag försöker att inte överdriva med fettkonsumtionen ändå. Känns onaturligt att proppa i sig fett. Men som jag alltid säger - var inte rädd för fett! Det som är väldigt positivt med fett är att du blir mätt på mycket mindre. Jag har inte på långa vägar ätit upp min tallrik med soppa som jag hällde upp, men är verkligen proppmätt. Soppa som inte innehåller massa fett kan jag äta hur mycket som helst av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar