27.12.11

Eeee leeen?!

Nu är jag hemma igen. Detta har verkligen varit en ovanligt händelserik jul för vår del! På julafton vet ni ju vad som hände; vi blev påkomna när vi snodde en gran,  hyvlade av min tumme, var på akuten, missade julmiddagen osv. Dagen efter kom Dagmar, stormen. Har aldrig någonsin hört något liknande oljud som då. Låg livrädd för att träd ska blåsa ner på huset, att taket skulle lyfta, fönster krossas osv. Ni mina vänner som bor i Sthlm kände nog också av den rejält. Ni hade en vind, enligt  prognos,  på 14-18m/s. Vi hade 24-28/s. Då kan ni ju tänka er. Nej jag kan inte förklara med läskigt var det. Och lite häftigt. Men mest läskigt! Båda hundarna spydde under natten och jag har aldrig sett Hampus (ena hunden) så rädd som han var när han nödvändigtvis skulle ut och kissa mitt i stormen. Jag trodde han skulle blåsa bort! Ingen kunde sova på hela natten. Jag och pappa sms:ade lite då och då under nattens gång för att se hur vi hade det. Senaste sms:et skickades 05.40. Sen dröjde det ytterligare nån halvtimma innan jag somnade.
Strömmen gick redan innan stormen blev som värst. Så sedan kvällen den 25e har vi inte haft ström. Vi värmde huset med brasa och ljus. Ljusen fick även agera lampa. Det är är ju helt sjukt var mörkt det blir. Inga gatulampor (inte är att vi hade det innan heller men ändå) och ingenting som lyser upp alls. Kolsvart verkligen. Men ljus funkar strålande! Vi levde lite hajk! Den 26:e åkte vi till Farmor inne i Järvsö. På vägen låg tallar och granar som plockepinn. Träd på tak, vid vägar... ja över allt. Vi är glada att vi slapp undan en tall över huset!





Tärningsspelet Tio Tusen gick varmare än vanligt.


Vi klarade oss undan med bara några grenar...

Och lite andra grejer som hade blåst omkull.

Man ser nog inte så bra, men det ligger ett träd på deras tak!

Vi fick några tegelpannor som blåset av, pappa fixade. Stefan höll i, med hjälp av en sladd. Haha. Man tager vad man haver!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar