13.7.11

Förnekelse

Jag har alltid varit bra på att leva i förnekelse. Framför allt när det kommer till saker som gör mig ledsen. Vill helst av allt inte veta av det. Det var som när min kusin dog för två år sedan, jag ville inte inse det. Jag fällde inte en endaste tår när jag fick beskedet. Jag tog bara hand om mamma som var helt förstörd. Jag grät självklart senare, när jag var ensam. Men torkade snabbt bort tårarna. Jag vägrade gå på begravningen, jag skulle inte kunna trycka bort sanningen längre om jag skulle varit där. Jag skulle insett att min kära kusin Evelina var borta, för gott.

Samma sak var det nu när min farfar gick bort. Jag fick beskedet när jag jobbade. Jag låtsades som ingenting efter att jag lagt på luren. Mitt pokerface kunde ingen spräcka. Men sen kommer det till en punkt då man inte kan hålla det inom sig längre. När mamma ringde brast det för mig och jag grät intensivt i ca tio minuter. Sen torkade jag tårarna igen och låtsades om som att det inte hänt. Sen kunde jag prata om det som att det hände för flera år sedan, det är lättare att spela obrydd för då intalar jag mig det själv också. Idag fick jag datumet då begravningen ska äga rum, då blev det så tydligt. Ingenting kan ta tillbaka farfar. Det är hemskt att inse att jag aldrig mer kommer få träffa honom. Jag har alltid varit så rädd för döden. Det skrämmer mig att en person kan försvinna från en dag till en annan.  Jag vet inte vad jag ska skriva, har inga ord för det tomrum jag känner. Det här blir min första begravning sedan min bror Alexanders, när jag var fem år. Jag har undvikit det men nu känner jag att det är ett steg jag måste ta. Jag kan inte leva i förnekelse längre.

När jag tänker på dig farfar, så blir jag så glad. Du var alltid glad och skämtade med alla in i det sista. Du glömde mycket på grund av din alzheimers, men du glömde aldrig hur man skämtade och skojade. Jag ska börja retas med folk mer, som du alltid gjort, och så ska jag tänka på dig varje gång, för jag vet att du sitter någonstans och tittar på och skrattar. Vila i frid världens bästa Farfar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar